РОЗРОБКИ УРОКІВ


Фізичні принципи сучасних екранів: від рідкокристалічних до електронного паперу

Дана стаття доповнить урок  фізики в 10 класі на тему "Рідкі кристали. Полімери".
Ми живемо у світі, де одні технології змінюються іншими. А  інформація, подана в підручнику, не встигає за прогресом. Тож, вийшовши за рамки підручника, вчитель має можливість створити цікавий сучасний урок. І цим підвищити пізнавальний інтерес та  активізувати діяльність учнів.

Новітні технології стрімко увірвалися в усі сфери нашого життя. Ще донедавна рідкокристалічні дисплеї ноутбуків і персональних комп’ютерів, мобільних телефонів і плоских телевізорів, фото- і відеокамер викликали подив. Нині використання в техніці, медицині та побуті виробів на основі рідких кристалів стало нормою життя. Фізику рідких кристалів, відкритих наприкінці ХІХ ст., ґрунтовно досліджено лише в останні десятиліття. За цей час накопичено значний теоретичний і практичний матеріал.  читати далі (https://drive.google.com/file/d/0B3O3Gy_DRNs8U3NVRHpTM0g4RGM/edit?usp=sharin)



Узагальнюючий урок за темою " Механічні коливання і хвилі "
Мета: Узагальнити і систематизувати отримані знання, вміння при вивченні теми " Механічні коливання і хвилі " .
Завдання:
1 . Освітні:
повторити , узагальнити і систематизувати основні теоретичні питання теми:
Ø механічні коливання ;
Ø види коливань ;
Ø характеристики коливань  та  хвиль .
2 . Розвиваючі :
Ø продовжити розвиток інтересу до предмету;
Ø розвивати логічне мислення , вміння узагальнювати , порівнювати , зіставляти , аналізувати ;
Ø розвивати самостійність в мисленні та навчальній діяльності .
3 . Виховні:
Ø продовжити виховання акуратності при роботі з приладами;
Ø вміння працювати в групах , прислухатися до думки інших , розвивати почуття колективізму , взаємодопомоги.

 Презентацію до уроку знайдеде, якщо перейдете за посиланням: https://drive.google.com/file/d/0B3O3Gy_DRNs8c3dMdmlkSzdpdDg/edit?usp=sharing


Хід уроку:
І. Організаційний момент.  (1хв)
Перевірка готовності учнів до уроку (обладнання, відмітка відсутніх)
ІІ. Основний етап. Повторення понять, формул, одиниць вимірювання фізичних величин.
1.     Закрийте очі , послухайте  мелодію і скажіть, що ви уявили собі.
Включити  музику  «Звуки природи».
Мир звуков так многообразен,
Богат, красив, разнообразен,
Но всех нас мучает вопрос
Откуда звуки возникают,
Что слух наш всюду услаждают?
А чи замислювалися ви: чому ми чуємо, як сприймаємо звук ?
Причина звуку? - Вібрація (коливання) тіл, хоча ці коливання часто непомітні для нашого ока.
Поняття «звук» дуже тісно пов'язане з поняттям «хвиля».
Звук - це механічні пружні хвилі, що поширюються в газах, рідинах, твердих тілах.
І хоча на слух сприймається лише 20 %  інформації, спрйняття світу для нас було б неповним, якщо б ми не мали слуху.
Звукові хвилі  - це коливання .
2.     Для того, щоб всі згадали  поняття, величини, формули і одиниці вимірювання з теми " Механічні коливання і хвилі ",  ми з вами заповнимо таблицю:

Фізична величина
Зміст фізичної
величини
Формули, зв’язки, закони
Одиниці вимірювання
Коливальний рух
А

Амплітуда

м


х

Координата

x = А соs ωt

м



 Т
Період

T=




с

Період математичного
маятника
Т = 2
Період
пружинного
маятника
Т = 2
𝝼
Частота

 =

Гц

φ
Фаза

φ = ωt + φ0

рад

ω
Циклічна частота
ω =  =2
рад/с
Хвилі
λ
Довжина
λ = υ Т
м
υ
Швидкість
υ =  = λ⋅𝝼
м/с

3.Ми повторили з вами теоретичний  матеріал, тепер перейдемо до розвʼязування задач.
Перед вами картка з завданнями, складеними в форматі ЗНО. Виконавши завдання, ви вписуєте відповідь у бланк відповідей. В кінці уроку ви здасте мені ці картки.
Учитель пропонує виконати завдання №1, 2, 3:  (Після виконання учні звіряються  з правильними відповідями  (слайд          ))
Підбиття підсумків етапу:
- Хто виконав обидва завдання правильно?
- У кого правильно виконане тільки одне завдання? (учні піднімають руки).
4 . Робота в групах. Експериментальне завдання.
Створюється 3 групи , кожна група отримує завдання , обладнання , план роботи .
Завдання першої групи :
Виконати лабораторну роботу: «Визначення залежності періоду коливань від довжини маятника ».
Лабораторна робота: «Визначення залежності періоду коливань від довжини маятника ».
Мета: З'ясувати , як залежить період вільних коливань від довжини маятника.
Обладнання: Маятник , годинник , вантаж , лінійка .
Хід роботи:
1 . Перед вами нитяний маятник , довжиною нитки 60 см.
2 . Відхиліть кульку на невеликий кут і відпустіть його .
3 . За допомогою секундної стрілки виміряйте проміжок часу , за який маятник здійснив 10 повних коливань .
4 . Повторіть дослід при меншій довжині нитки.
5 . Зробіть обчислення і заповніть таблицю.
Довжина нитки l , м
Число коливань  N
Період  Т, с
 1

10

 2

10


6.Обчислення ________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між довжиною маятника та періодом коливань.
Завдання другої групи
Виконати лабораторну роботу: «Визначення прискорення вільного падіння за допомогою нитяного маятника ».
Лабораторна робота: «Визначення прискорення вільного падіння за допомогою нитяного маятника ».
Мета: Розрахувати прискорення вільного падіння за допомогою формули періоду математичного маятника.
Обладнання: Годинник з секундною стрілкою , лінійка , вантаж , штатив.
Хід роботи:
1 . Встановити на краю стола штатив, до якого підвішено вантаж на нитці. Вантаж повинен висіти на висоті 3-4 см від підлоги.
2 . Виміряти довжину нитки маятника.
3 . Відхилити вантаж від положення рівноваги на невеликий кут і відпустити його .
4 . Заповнити таблицю і обчислити прискорення вільного падіння за формулою: g =   .
Число коливань , N
Час коливань t, c
Довжина нитки  l ,м
 1
10


5.Обчислення ________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між довжиною маятника та прискоренням вільного падіння.
Завдання третьої групи:
Виконати лабораторну роботу: «Визначення залежності періоду коливань від маси вантажу ».
Лабораторна робота: «Визначення залежності періоду коливань від маси вантажу ».
Мета: З'ясувати , як залежить період вільних коливань від маси вантажу.
Обладнання: Пружина , вантажі різної маси .
Хід роботи:
1 . Підвісьте до пружини динамометра один з тягарців.
2 . Виміряйте проміжок часу 5 коливань .
3 . Повторіть дослід з  двома тягарцями.
4 . Зробіть обчислення і заповніть таблицю .
Маса важка
m, кг
Жорсткість
пружини  k, Н/м
Число коливань , N
Період
Т, с
 1
16
5
2 
16
5

5.Обчислення _____________________________________________________
_________________________________________________________________
6 . Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між масою вантажу та періодом коливань маятника.
Вчитель: Ще раз повернуся до математичного маятника (вчитель штовхає кульку і маятник починає коливатися).
Ø Які фізичні процеси ви спостерігаєте?
- Претворення енергії.
Зараз я хочу показати вам ще один маятник «Маятник Максвелла»  (учні переглядають відео .(слайд 12)).
Вчитель: Прошу пояснити, які взаємні перетворення енергії відбуваються.
 (учні пояснюють перетворення потенціальної енергії в кінетичну та навпаки).
5.                Далі пропоную вам розвʼязати завдання № 4 та занести правильні відповіді в бланк відповідей. (Завдання на відповідність).
Після розв’язання учні звіряються з правильною відповіддю на екрані (слайд13  ).
6.                Експеримент  «поющие»  бокалы.
Поставимо келих на довгій ніжці з круглою підставкою на рівну поверхню. Змочимо водою вказівний і середній пальці однієї руки і поклади їх на край келиха. Іншою рукою міцно притисни підставку келиха до столу.
Починаємо водити мокрими пальцями по краю келиха. Край келиха повинен бути злегка вологим , слизьким , але не мокрим . Коли буде досягнуто певний тиск пальця на край , келих « заспіває» .
Наповнимо келих наполовину водою і знову примусимо його « співати» . Як відрізняється вийшов звук від звуку , видаваного порожнім келихом ? Як це можна пояснити ?
Відповідь:Коли ми водимо пальцем по краю келиха , то змушуємо його вібрувати. Ці вібрації передаються повітрю , що знаходиться всередині. Коли стовп повітря, що коливається виходить назовні , ми чуємо звук.
Коли в келих налита вода , то при «натирании » краю починають коливатися і склянка  і вода. Коли вібрує більша кількість речовини , то коливання взад- вперед відбуваються повільніше. Вони проте передаються повітрю , і створюється хвиля , яку ми сприймаємо як більш низький звук.
А звук – це хвиля (поздовжня).
Питання до класу:
Ø - що називається хвилею? ( це коливання, які поширюються в просторі)
Ø - які види хвиль ми вивчили? (поздовжні та поперечні)
Ø  - які  хвилі називаються поздовжніми, а які поперечними?  (поздовжня –хвиля, у якій частинки коливаються  вздовж напрямку поширення хвилі ; поперечна - хвиля, у якій частинки коливаються  перпендикулярнодо напрямку поширення хвилі ).
7. Повторивши характристики хвиль – наступне завдання №5.
Занесіть правильну відповідь в бланк відповідей.
Після розв’язання учні пояснюють, як виконували завдання, а потім звіряються з правильною відповіддю на екрані (слайд  14 ).
8.     Останнє завдання  6. Задача відкритого типу. Розвʼязавши задачу,  занесіть відповідь у відповідне місце. (Перевірка  слайд 15 )
ІІІ. Підведення підсумків уроку .
Діяльність вчителя

Діяльність учнів
Сьогодні на уроці ми узагальнили і систематизували отримані знання при вивченні  теми «Механічні коливання і хвилі »; розв’язали розрахункові задачі різних рівней складності, розглянули якісні задачі; пояснювали фізичні явища і процеси, що відбуваються навколо нас.


Все, що ми вивчали – це дуже цікаво, а тепер згадайте, де ми в житті спостерігаємо механічні коливання. Та де вони знайшли застосування?

Учні наводять свої приклади:
Музика, радіотрансляції, вай-фай, серфінг, піщані дюни, рух в пробках, припливи, грім і блискавки, надзвукові літаки, землетрусу, дзижчання бджіл, стайні перельоти птахів - ми заново поглянути на наш постійно схвильований світ.
Ми з вами підводимо підсумки уроку, і до вас останнє завдання скласти перелік основних питань вашого докладу, доповіді (презентації), які б ви винесли на узагальнення теми «Механічні коливання і хвилі»,  і в якій послідовності б ви їх розглядали.
Чим запам'ятався вам урок?

Багато явищ можна пояснити з фізичної точки зору.
Оцініть свою роботу на уроці .
Оцінюють роботу на уроці .


ІV . Домашнє завдання .

1 . Скласти дві задачі на тему « Механічні коливання і хвилі», оформити завдання на аркушах формату А4.(слайд 16)

Додаткові матеріали  до уроку знайдеде, якщо перейдете за посиланням: https://drive.google.com/file/d/0B3O3Gy_DRNs8c3dMdmlkSzdpdDg/edit?usp=sharing




Комментариев нет:

Отправить комментарий