Фізичні принципи сучасних екранів: від рідкокристалічних до електронного паперу
Дана стаття доповнить
урок фізики в 10 класі на тему "Рідкі кристали. Полімери".
Ми живемо у світі, де одні технології змінюються іншими. А інформація, подана в підручнику, не встигає за прогресом. Тож, вийшовши за рамки підручника, вчитель має можливість створити цікавий сучасний урок. І цим підвищити пізнавальний інтерес та активізувати діяльність учнів.
Ми живемо у світі, де одні технології змінюються іншими. А інформація, подана в підручнику, не встигає за прогресом. Тож, вийшовши за рамки підручника, вчитель має можливість створити цікавий сучасний урок. І цим підвищити пізнавальний інтерес та активізувати діяльність учнів.
Новітні технології стрімко увірвалися в усі сфери нашого життя. Ще донедавна рідкокристалічні дисплеї ноутбуків і персональних комп’ютерів, мобільних телефонів і плоских телевізорів, фото- і відеокамер викликали подив. Нині використання в техніці, медицині та побуті виробів на основі рідких кристалів стало нормою життя. Фізику рідких кристалів, відкритих наприкінці ХІХ ст., ґрунтовно досліджено лише в останні десятиліття. За цей час накопичено значний теоретичний і практичний матеріал. читати далі (https://drive.google.com/file/d/0B3O3Gy_DRNs8U3NVRHpTM0g4RGM/edit?usp=sharin)
Узагальнюючий урок за
темою " Механічні коливання і хвилі "
Мета:
Узагальнити і систематизувати отримані знання, вміння при вивченні теми " Механічні коливання і хвилі
" .
Завдання:
1
. Освітні:
повторити
, узагальнити і систематизувати основні теоретичні питання теми:
Ø механічні
коливання ;
Ø види
коливань ;
Ø характеристики
коливань та хвиль .
2
. Розвиваючі :
Ø продовжити
розвиток інтересу до предмету;
Ø розвивати
логічне мислення , вміння узагальнювати , порівнювати , зіставляти ,
аналізувати ;
Ø розвивати
самостійність в мисленні та навчальній діяльності .
3
. Виховні:
Ø продовжити
виховання акуратності при роботі з приладами;
Ø вміння
працювати в групах , прислухатися до думки інших , розвивати почуття
колективізму , взаємодопомоги.
Презентацію до уроку знайдеде, якщо перейдете за посиланням: https://drive.google.com/file/d/0B3O3Gy_DRNs8c3dMdmlkSzdpdDg/edit?usp=sharing
Хід
уроку:
І. Організаційний момент. (1хв)
Перевірка готовності учнів до уроку (обладнання, відмітка
відсутніх)
ІІ. Основний етап. Повторення понять, формул, одиниць вимірювання фізичних
величин.
1. Закрийте очі , послухайте
мелодію і скажіть, що ви уявили собі.
Включити музику «Звуки природи».
Мир звуков так многообразен,
Богат, красив, разнообразен,
Но всех нас мучает вопрос
Богат, красив, разнообразен,
Но всех нас мучает вопрос
Откуда звуки возникают,
Что слух наш всюду услаждают?
Что слух наш всюду услаждают?
А чи замислювалися ви: чому ми чуємо, як сприймаємо звук ?
Причина звуку? - Вібрація (коливання) тіл, хоча ці
коливання часто непомітні для нашого ока.
Поняття «звук» дуже тісно пов'язане з поняттям «хвиля».
Звук - це механічні пружні хвилі, що поширюються в газах, рідинах, твердих
тілах.
І хоча на слух сприймається лише 20 % інформації, спрйняття світу для нас було б
неповним, якщо б ми не мали слуху.
Звукові хвилі - це коливання .
2. Для того, щоб всі згадали поняття, величини, формули і одиниці
вимірювання
з
теми " Механічні коливання і хвилі ", ми з вами
заповнимо таблицю:
Фізична
величина
|
Зміст фізичної
величини
|
Формули, зв’язки, закони
|
Одиниці вимірювання
|
Коливальний рух
|
|||
А
|
Амплітуда
|
|
м
|
х
|
Координата
|
x = А соs ωt
|
м
|
Т
|
Період
|
T=
|
с
|
Період
математичного
маятника
|
Т = 2
|
||
Період
пружинного
маятника
|
Т = 2
|
||
𝝼
|
Частота
|
=
|
Гц
|
φ
|
Фаза
|
φ = ωt + φ0
|
рад
|
ω
|
Циклічна
частота
|
ω = =2
|
рад/с
|
Хвилі
|
|||
λ
|
Довжина
|
λ = υ ⋅Т
|
м
|
υ
|
Швидкість
|
υ = = λ⋅𝝼
|
м/с
|
3.Ми
повторили з вами теоретичний матеріал, тепер перейдемо до розвʼязування задач.
Перед вами картка з завданнями, складеними в форматі ЗНО.
Виконавши завдання, ви вписуєте відповідь у бланк відповідей. В кінці уроку ви здасте
мені ці картки.
Учитель пропонує виконати завдання №1, 2, 3: (Після виконання учні звіряються з правильними відповідями (слайд
))
Підбиття підсумків етапу:
- Хто виконав обидва завдання правильно?
- У кого правильно виконане тільки одне завдання? (учні
піднімають руки).
4 . Робота в групах. Експериментальне завдання.
Створюється 3 групи , кожна група отримує завдання ,
обладнання , план роботи .
Завдання першої групи :
Виконати лабораторну роботу: «Визначення залежності
періоду коливань від довжини маятника ».
Лабораторна робота: «Визначення залежності періоду
коливань від довжини маятника ».
Мета: З'ясувати , як залежить період вільних коливань від
довжини маятника.
Обладнання: Маятник , годинник , вантаж , лінійка .
Хід роботи:
1 . Перед вами нитяний маятник , довжиною нитки 60 см.
2 . Відхиліть кульку на невеликий кут і відпустіть його .
3 . За допомогою секундної стрілки виміряйте проміжок часу
, за який маятник здійснив 10 повних коливань .
4 . Повторіть дослід при меншій довжині нитки.
5 . Зробіть обчислення і заповніть таблицю.
№
|
Довжина нитки l , м
|
Число коливань N
|
Період Т, с
|
1
|
|
10
|
|
2
|
|
10
|
|
6.Обчислення
________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між довжиною
маятника та періодом коливань.
Завдання другої групи
Виконати лабораторну роботу: «Визначення прискорення
вільного падіння за допомогою нитяного маятника ».
Лабораторна робота: «Визначення прискорення вільного
падіння за допомогою нитяного маятника ».
Мета: Розрахувати прискорення вільного падіння за
допомогою формули періоду математичного маятника.
Обладнання: Годинник з секундною стрілкою , лінійка ,
вантаж , штатив.
Хід роботи:
1 . Встановити на краю стола штатив, до якого підвішено
вантаж на нитці. Вантаж повинен висіти на висоті 3-4 см від підлоги.
2 . Виміряти довжину нитки маятника.
3 . Відхилити вантаж від положення рівноваги на невеликий
кут і відпустити його .
4
. Заповнити таблицю і обчислити прискорення вільного падіння за формулою: g = .
№
|
Число коливань , N
|
Час коливань t, c
|
Довжина нитки l ,м
|
1
|
10
|
|
5.Обчислення
________________________________________________________________________________________________________________________________________
6. Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між довжиною
маятника та прискоренням вільного падіння.
Завдання третьої групи:
Виконати лабораторну роботу: «Визначення залежності
періоду коливань від маси вантажу ».
Лабораторна робота: «Визначення залежності періоду
коливань від маси вантажу ».
Мета: З'ясувати , як залежить період вільних коливань від
маси вантажу.
Обладнання: Пружина , вантажі різної маси .
Хід роботи:
1 . Підвісьте до пружини динамометра один з тягарців.
2 . Виміряйте проміжок часу 5 коливань .
3 . Повторіть дослід з двома тягарцями.
4 . Зробіть обчислення і заповніть таблицю .
№
|
Маса важка
m, кг
|
Жорсткість
пружини k, Н/м
|
Число коливань , N
|
Період
Т, с
|
1
|
16
|
5
|
||
2
|
16
|
5
|
5.Обчислення
_____________________________________________________
_________________________________________________________________
6 . Встановіть причинно – наслідковий зв’язок між масою
вантажу та періодом коливань маятника.
Вчитель: Ще раз повернуся до математичного маятника (вчитель штовхає кульку і маятник починає коливатися).
Ø Які фізичні процеси ви спостерігаєте?
- Претворення енергії.
Зараз я хочу показати вам ще один маятник «Маятник
Максвелла» (учні переглядають відео .(слайд
12)).
Вчитель: Прошу пояснити, які взаємні перетворення енергії відбуваються.
(учні пояснюють перетворення
потенціальної енергії в кінетичну та навпаки).
5.
Далі пропоную вам розвʼязати завдання № 4 та занести правильні відповіді в бланк відповідей.
(Завдання на відповідність).
Після розв’язання учні звіряються з правильною відповіддю на екрані (слайд13
).
6.
Експеримент
«поющие» бокалы.
Поставимо
келих на довгій ніжці з круглою підставкою на рівну поверхню. Змочимо водою
вказівний і середній пальці однієї руки і поклади їх на край келиха. Іншою
рукою міцно притисни підставку келиха до столу.
Починаємо водити мокрими пальцями по краю келиха. Край келиха
повинен бути злегка вологим , слизьким , але не мокрим . Коли буде досягнуто
певний тиск пальця на край , келих « заспіває» .
Наповнимо
келих наполовину водою і знову примусимо його « співати» .
Як відрізняється вийшов звук від звуку , видаваного порожнім келихом ? Як це
можна пояснити ?
Відповідь:Коли ми водимо пальцем по краю келиха , то
змушуємо його вібрувати. Ці вібрації передаються повітрю , що знаходиться
всередині. Коли стовп повітря, що коливається виходить назовні , ми чуємо звук.
Коли в келих налита вода , то при «натирании » краю
починають коливатися і склянка і вода.
Коли вібрує більша кількість речовини , то коливання взад- вперед відбуваються
повільніше. Вони проте передаються повітрю , і створюється хвиля , яку ми
сприймаємо як більш низький звук.
А
звук – це хвиля (поздовжня).
Питання
до класу:
Ø - що називається хвилею? ( це
коливання, які поширюються в просторі)
Ø - які види хвиль ми вивчили? (поздовжні та поперечні)
Ø
-
які хвилі називаються поздовжніми, а які поперечними? (поздовжня
–хвиля, у якій частинки
коливаються вздовж напрямку поширення
хвилі ; поперечна - хвиля, у якій частинки
коливаються перпендикулярнодо напрямку
поширення хвилі ).
7. Повторивши характристики
хвиль
– наступне завдання №5.
Занесіть правильну відповідь в бланк відповідей.
Після розв’язання учні пояснюють, як виконували завдання, а потім звіряються з правильною відповіддю на екрані
(слайд 14 ).
8. Останнє завдання № 6. Задача відкритого типу. Розвʼязавши задачу,
занесіть
відповідь у відповідне місце. (Перевірка
слайд 15 )
ІІІ. Підведення підсумків уроку .
Діяльність вчителя
|
Діяльність учнів
|
Сьогодні
на уроці ми узагальнили і систематизували отримані знання при вивченні теми «Механічні
коливання і хвилі »; розв’язали розрахункові задачі різних рівней
складності, розглянули якісні задачі; пояснювали фізичні явища і процеси, що
відбуваються навколо нас.
|
|
Все,
що ми вивчали – це дуже цікаво, а тепер згадайте, де ми в житті спостерігаємо
механічні коливання. Та де вони знайшли застосування?
|
Учні наводять свої приклади:
Музика, радіотрансляції, вай-фай,
серфінг, піщані дюни, рух в пробках, припливи, грім і блискавки, надзвукові
літаки, землетрусу, дзижчання бджіл, стайні перельоти птахів - ми заново
поглянути на наш постійно схвильований світ.
|
Ми з вами підводимо підсумки
уроку, і до вас останнє завдання скласти перелік основних питань вашого
докладу, доповіді (презентації), які б ви
винесли на узагальнення теми «Механічні коливання і хвилі», і в якій послідовності б ви їх розглядали.
|
|
Чим запам'ятався вам урок?
|
Багато явищ можна пояснити з
фізичної точки зору.
|
Оцініть свою роботу на уроці .
|
Оцінюють роботу на уроці .
|
ІV . Домашнє завдання .
1 . Скласти дві задачі на тему « Механічні коливання і
хвилі», оформити завдання на аркушах формату А4.(слайд 16)
Комментариев нет:
Отправить комментарий